PROJEKT EDUKACYJNY opis i analiza projektu edukacyjnegoopr. mgr Jerzy Bienias
„NASZA MAŁA OJCZYZNA – SZYMISZÓW”
INSPIRACJA PODJĘTYCH DZIAŁAŃ
Odkąd nasz kraj wkroczył na drogę przemian gospodarczych można zaobserwować niepokojący objaw życia w naszym regionie. Od wielu lat nasilają się wyjazdy rdzennych mieszkańców za granicę w poszukiwaniu pracy. Z tego też powodu wielu mieszkańców urodzonych tutaj czuje coraz mniejsze przywiązanie terytorialne. Mając to na uwadze postanowiłem, wspólnie z nauczycielem nauczania zintegrowanego, opracować i wcielić w życie projekt edukacyjny, którego celem było wzmocnienie więzi łączących dzieci z miejscem urodzenia, ich „małą ojczyzną”. Mieliśmy nadzieję, że dzięki temu dzieci poczują się bardziej przywiązane ze swoim domem, swoim regionem i krajem.
Projekt ten nazwaliśmy: NASZA MAŁA OJCZYZNA - SZYMISZÓW
CELE DZIAŁANIA: Głównym celem projektu było wzmocnienie więzi ze środowiskiem, w którym dzieci się urodziły i zamieszkują. Oprócz tego realizacja projektu miała na celu podniesienie jakości pracy szkoły poprzez: - Promocję naszego regionu v Poznanie Szymiszowa i jego okolic - Zdobycie wiedzy dotyczącej miejscowości, jej historii, położenia, zabytków, miejsc pamięci narodowych, tradycji, obyczajów i obrzędów ludowych - Zrozumienie przez dzieci przynależności terytorialnej - Doskonalenie pracy w zespole - Rozwijanie postawy szacunku i tolerancji wobec odmienności kulturowych - Doskonalenie umiejętności tworzenia folderów - Doskonalenie pracy z komputerem
DZIAŁANIA SZCZEGÓŁOWE: W październiku 2004r. Radę Pedagogiczną, dyrektora i uczniów szkoły z propozycją wdrożenia projektu, który został przyjęty. W ramach projektu przewidzieliśmy odbyć cykl wycieczek po Szymiszowie i okolicy. Miało to na celu zgromadzenie licznych wiadomości o naszej miejscowości. Wycieczki te zostały zaplanowane na cały rok, ale terminy ich były uzależnione od warunków pogodowych.
W czasie realizacji projektu odbyły się wycieczki mające na celu: Ø Zwiedzanie zabytków architektury (kościoły, pałac) Ø Podziwiane przydrożnych kapliczek Ø Poznanie tutejszej flory i fauny charakterystycznej dla naszego regionu Ø Poznanie położenia geograficznego i złóż mineralnych występujących w okolicach Szymiszowa Ø Poznanie zakładów i instytucji użyteczności publicznej
W listopadzie 2004r. zorganizowaliśmy spotkanie z sołtysem, który zapoznał dzieci ze strukturą organizacyjną sołectwa. Również w całym okresie trwania projektu przeprowadzono z najstarszymi mieszkańcami pogadanki na temat historii miejscowości. Zgromadzone materiały w postaci zapisków, notatek oraz zebrana dokumentacja fotograficzna posłużyły uczniom klasy VI do opracowania folderów turystycznych o Szymiszowie. Foldery te zostały wydane w technice komputerowej. W kwietniu 2005r.zorganizowano konkurs plastyczny na temat: „Zabytki mojej miejscowości”. Wystawa wszystkich prac plastycznych miała miejsce w tutejszej świetlicy wiejskiej w kwietniu. W maju 2005r. w ramach projektu przygotowałem dzieci do konkursu „Mnie ta ziemia od innych droższa”, który odbył się w Szkole Podstawowej w Dziewkowicach. Opracowałem scenariusz dotyczący obrzędów i tradycji związany z rocznym kalendarzem. Do scenariusz przygotowaliśmy także odpowiednie stroje. Jednym z etapów konkursu było przedstawienie pisemnych prac o naszym regionie.
Folder, który wykonali uczniowie klasy VI, otrzymał w tym konkursie wyróżnienie. W czerwcu 2005r., wykorzystując dokumentację fotograficzną pomagałem przy projektowaniu kalendarza ściennego „Mój Szymiszów”, który został rozprowadzony wśród rodziców. Aby podtrzymywać tradycje, obrzędy i zwyczaje przez cały czas okres projektu uczniowie brali udział w uroczystościach środowiskowych. W listopadzie 2004r. odwiedziliśmy miejsca pamięci narodowych znajdujące się na naszym cmentarzu. Także w tym miesiącu zorganizowano andrzejki. W grudniu klasy przygotowały klasowe wieczerze wigilijne, a cała szkoła miała możliwość zobaczenia jasełek. W marcu 2005r. zorganizowano Dzień Wiosny, w czasie którego odbył się korowód przebierańców, spalono marzannę i szukano gaika. W kwietniu 2005r. w związku z obchodami świąt Wielkiejnocy wykonano palmy wielkanocne i projektowano kartki świąteczne. Odbyły się również występy artystyczne przedstawiające zwyczaje ludowe związane z Wielkanocą. W czerwcu 2005r. dzieci brały udział w procesji Bożego Ciała, sypiąc kwiaty w czasie trwania procesji.
ANALIZA UZYSKANYCH EFEKTÓW: Największym osiągnięciem wynikłym z realizacji projektu było wyróżnienie, które otrzymali uczniowie z klasy VI za przygotowanie folderu o Szymiszowie. Oddano 3 foldery, ale tylko praca wykonana przez uczniów: Paulina Lejżak. Barbara Ozimek, Małgorzata Wolf i Grzegorz Słonina zdobyła to trofeum. Projekt pozytywnie oddziałał na uczniów. Wielu z nich dogłębnie poznało swój rodzinny region, jego historię. Dowiedzieli się, jakie ciekawe zabytki architektury znajdują się w Szymiszowie. Zrozumieli, że ludność danej miejscowości łączy specyficzna więź ze środowiskiem, którą należy nie tylko szanować, ale przede wszystkim rozwijać i pielęgnować. Wystawa prac p[plastycznych pozwoliła przypomnieć sobie mieszkańcom historię Szymiszowa, a sprzedaż kalendarzy pozwoliła zyskać nowych sponsorów, dzięki którym szkoła otrzymała nowe środki dydaktyczne w postaci dwóch radiomagnetofonów z odtwarzaczami CD. Same kalendarze natomiast pozwoliły wypromować naszą szkolę nie tylko w kraju, ale i za granicą.
WPŁYW PODJĘTYCH DZIAŁAŃ: - Poznanie nowych gatunków literackich, jakim jest folder - Doskonalenie pracy z wykorzystaniem komputera - Doskonalenie umiejętności gromadzenia i selekcjonowania materiału - Poczucie integracji ze środowiskiem - Podtrzymywanie tradycji, obrzędów i zwyczajów - Podtrzymywanie gwary - Współpraca ze środowiskiem lokalnym - Zwiększenie zainteresowania z regionem - Doskonalenie pracy w zespole - Pozyskanie środków finansowych poprzez sprzedaż kalendarzy - Współpraca z innymi placówkami oświatowymi i kulturalnymi - Zwiększenie zainteresowania kulturą żywego słowa
or. mgr Jerzy Bienias
|